top of page

Honda Malaysia Panggil Semula 87,490 Unit Kenderaan untuk Penggantian Pam Minyak

  • Writer: Anna Chong
    Anna Chong
  • 3 hari lalu
  • 2 min membaca
Jazz 2017-2020
Jazz 2017-2020

Honda Malaysia (atau Syarikat) hari ini mengumumkan panggilan semula produk melibatkan 87,490 unit kenderaan Honda untuk penggantian pam minyak sebagai langkah berjaga-jaga.

Jazz Hybrid 2018
Jazz Hybrid 2018
Jazz 2015-2016
Jazz 2015-2016

A. Impeller Pam Minyak

Impeller pada pam minyak mungkin mengembang selepas terendam lama dalam minyak, yang boleh menyebabkan kenderaan tidak dapat dihidupkan atau enjin terhenti semasa pemanduan. Sebanyak 84,073 unit melibatkan model Jazz, City, Civic, Accord, BR-V, HR-V, CR-V dan Odyssey. Butiran model-model terlibat disenaraikan dalam Jadual 1.


City 2014-2016
City 2014-2016
City 2017-2019
City 2017-2019
City Hybrid 2018-2019
City Hybrid 2018-2019

 Jadual 1: Model terlibat dalam panggilan semula produk bagi pengembangan impeller pam minyak

Model

Model Tahun

Jazz

2015 - 2020

Jazz (Hybrid)

2018

City

2014-2019

City (Hybrid)

2018-2019

Civic

2017-2018

Accord

2013-2017

BR-V

2017-2018

HR-V

2015-2018

CR-V

2018-2020

Odyssey

2017-2019

Civic 2017-2018
Civic 2017-2018

B. Pam Minyak Tekanan Tinggi

Pam minyak tekanan tinggi mungkin retak akibat penggunaan berpanjangan dan tekanan berlebihan, yang boleh menyebabkan kebocoran minyak atau bau minyak semasa memandu atau berhenti. Sebanyak 3,417 unit model Civic dan CR-V terlibat. Butiran model-model terlibat disenaraikan dalam Jadual 2.


Jadual 2: Model terlibat dalam panggilan semula produk bagi pam minyak tekanan tinggi

Model

Model Tahun

Civic

2023-2024

CR-V

2024

Accord 2016-2017
Accord 2016-2017

Accord 2013-2015
Accord 2013-2015

Honda Malaysia memohon maaf atas segala kesulitan yang dihadapi oleh pelanggan yang terjejas dan memberi jaminan bahawa semua model semasa yang sedang dikeluarkan dan dijual tidak terjejas dalam panggilan semula ini.

BR-V 2017-2018
BR-V 2017-2018
HR-V  2015-2018
HR-V 2015-2018
CR-V 2018-2020
CR-V 2018-2020

Syarikat percaya panggilan semula ini adalah penting kerana keselamatan pelanggan adalah keutamaan utama Honda Malaysia. Syarikat akan terus mengambil langkah proaktif serta mengekalkan ketelusan dan kawalan ketat untuk memastikan keselamatan pengguna. Justeru itu, panggilan semula ini turut diperluaskan kepada model yang telah tamat tempoh jaminan.


Semua pelanggan yang terjejas akan dimaklumkan melalui surat pemberitahuan yang akan mengandungi butiran panggilan semula produk. Pelanggan juga boleh menyemak sama ada kenderaan mereka terlibat dalam panggilan semula ini menerusi aplikasi HondaTouch.


Honda Malaysia menggesa semua pelanggan yang terjejas agar menghubungi mana-mana pengedar sah Honda untuk membuat temujanji bagi penggantian pam minyak, tertakluk kepada ketersediaan alat ganti.Penggantian pam minyak dan pam minyak tekanan tinggi yang terjejas adalah PERCUMA dan semua kos yang berkaitan akan ditanggung sepenuhnya oleh Honda Malaysia. Stok alat ganti akan disediakan secara berperingkat.


Setakat ini, tiada insiden kemalangan atau kecederaan akibat isu ini yang dilaporkan di Malaysia.



Comments


KERETA TERKINI

ADVERTISEMENT

ADVERTISEMENT

bottom of page