top of page

GELÄNDEWAGEN. Dielektrik. Mercedes-Benz G 580 dengan Teknologi EQ

  • Writer: Anna Chong
    Anna Chong
  • 26 Jun
  • 13 min membaca
Mercedes-Benz G 580
(L) Amanda Zhang, Ketua Pegawai Eksekutif & Presiden, Mercedes-Benz Malaysia, dan Nadia Trimmel, Naib Presiden, Pemasaran & Jualan, Mercedes-Benz Malaysia, memperkenalkan Mercedes-Benz G 580 serba baharu dengan Teknologi EQ, gambaran semula ikon untuk era elektrik.

Mercedes-Benz Malaysia memperkenalkan Mercedes-Benz G 580 serba baharu yang dinanti-nantikan dengan Teknologi EQ, ikon yang direka semula untuk masa depan elektrik. Ia melambangkan gabungan tradisi dan kemajuan yang tiada tandingannya. G-Class elektrik serba baharu kekal sesuai dengan watak model, mengekalkan siluet sudutnya termasuk semua elemen ikonik yang melambangkan G-Class selama beberapa generasi.

Mercedes-Benz G 580
Mercedes-Benz G 580

Amanda Zhang, Ketua Pegawai Eksekutif & Presiden, Mercedes-Benz Malaysia berkata, "Di Mercedes-Benz, kami komited untuk membentuk masa depan mobiliti melalui inovasi, prestasi dan kemampanan. G-Class elektrik serba baharu adalah ekspresi berani bagi visi ini, membayangkan semula ikon sambil kekal berpegang kepada nilai yang menentukan jenama kami. Sambil kami maju ke arah pencapaian penting39 perjalanan kami, kejayaan ini menandakan pencapaian penting dalam perjalanan kami39. landskap automotif mewah.”

Mercedes-Benz G 580
MercedMercedes-Benz G 580es-Benz G 580

Nadia Trimmel, Naib Presiden, Pemasaran & Jualan, Mercedes-Benz Malaysia berkata, "Dengan Mercedes-Benz G 580 serba baharu dengan Teknologi EQ, kami menawarkan pelanggan kami pengalaman luar jalan elektrik sepenuhnya tanpa kompromi. Ia menghimpunkan ciri-ciri canggih seperti G-TURN, G-STEERING, dan julat sehingga 473 km mengikut ciri-ciri WLTP, G-LAST, dan G-STEERING. memberikan penghalusan, keupayaan dan inovasi yang diharapkan pelanggan kami daripada Mercedes-Benz, kini ditakrifkan semula untuk era elektrik.”

Mercedes-Benz G 580
Mercedes-Benz G 580
Mercedes-Benz G 580

Pemacu Elektrik

Dengan empat motor elektrik dikawal secara individu berdekatan dengan roda, G-Class elektrik serba baharu menawarkan ciri pemanduan unik di dalam dan di luar jalan raya. Ia merupakan kenderaan pertama yang dikeluarkan secara besar-besaran daripada Kumpulan Mercedes-Benz dengan pacuan roda individu. Empat motor disepadukan dalam rangka tangga - dua dalam setiap perumah di gandar hadapan dan belakang. Ia dipandu melalui separuh aci pendek, bermakna motor elektrik belakang juga boleh disambungkan ke casis. Setiap motor elektrik menghasilkan keluaran puncak sebanyak 108 kW, yang menambah sehingga jumlah keluaran maksimum sebanyak 432 kW. Jumlah tork maksimum ialah 1,164 Nm. Dengan kerjasama ESP® dan kawalan powertrain pusat (CPC), tork sentiasa dihantar tepat di mana G-Class elektrik serba baharu memerlukan daya tarikan.

Mercedes-Benz G 580
Mercedes-Benz G 580

Dengan konsep pemanduan yang inovatif, Mercedes-Benz G 580 serba baharu dengan Teknologi EQ memecut dari 0 hingga 100 km/j dalam 4.7 saat. Kelajuan tertinggi dihadkan secara elektronik kepada 180 km/j. Memandangkan motor elektrik boleh memberikan tork maksimum mereka dari keadaan terhenti, off-roader semua elektrik itu cemerlang dengan kuasa tarikan yang besar dan kebolehkawalan yang luar biasa. Ini terbukti berfaedah untuk kedua-dua cerun curam dan permukaan longgar.


G-Class elektrik serba baharu menggunakan pemvektoran tork untuk menjana kunci pembezaan maya. Teknologi ini memungkinkan untuk mengukur tork dengan tepat pada setiap roda individu. Memandangkan tork terkumpul tepat di tempat yang diperlukan dalam masa pecahan sesaat, G-Class elektrik serba baharu memegang barisan yang bersih dan yakin ke atas dan menuruni bukit, walaupun di kawasan yang paling sukar.

Mercedes-Benz G 580

Kunci pembezaan maya membolehkan pengedaran berubah sepenuhnya bagi tork pemacu di antara roda individu. Hasilnya ialah cengkaman maksimum dengan fleksibiliti maksimum tanpa herotan semasa membelok. Tidak perlu memasukkan kunci pembezaan secara manual melalui suis dalam unit kawalan luar jalan. Kawalan adalah automatik sepenuhnya.

Mercedes-Benz G 580

Bateri

G-Class elektrik serba baharu didatangkan dengan bateri litium-ion dua peringkat dengan 216 sel dipasang dalam dua belas modul sel antara tiga tahap penyejukan. Bateri disepadukan ke dalam rangka tangga yang diperbuat daripada keluli setebal empat milimeter. Ini memastikan pusat graviti yang rendah dan menjadikan keseluruhan kenderaan menjadi lebih tegar. Untuk melindunginya daripada pencerobohan air dan kotoran, bateri diletakkan dalam selongsong kalis kilasan. Ini bermakna G-Class elektrik serba baharu adalah berkemampuan seperti enjin pembakaran yang setanding dengan keupayaan luar jalan. Kapasiti boleh guna bateri ialah 116 kWj. Itu memberikan Mercedes-Benz G 580 serba baharu dengan Teknologi EQ tenaga yang mencukupi untuk jarak sehingga 473 kilometer mengikut WLTP.

Mercedes-Benz G 580
Mercedes-Benz G 580

G-Class elektrik serba baharu mampu mengecas dengan kedua-dua arus ulang alik (AC) dan arus terus (DC), dengan kapasiti maksimum sehingga 11 kW untuk pengecasan AC dan sehingga 200 kW untuk pengecasan pantas DC. Dalam kes pengecasan pantas, masa pengecasan dari 10 hingga 80% SoC (State of Charge) adalah sekitar 32 minit.


G-Class elektrik serba baharu mempunyai tiga program pengecasan - "Standard," "Kerja" atau "Rumah". Pengguna boleh menetapkan parameter seperti masa berlepas, kawalan iklim dan tahap caj maksimum. Program pengecasan "Rumah" dan "Kerja" boleh diaktifkan berdasarkan lokasi.

Mercedes-Benz G 580

Pemulihan

Sistem pemacu pemulihan dalam G-Class elektrik serba baharu menawarkan cara lain untuk menjana tenaga. Ia menukarkan tenaga kinetik kenderaan kepada tenaga elektrik apabila meluncur dan membrek. Pemulihan apabila meluncur bermula sebaik pemandu mengangkat kaki mereka dari pedal pemecut dalam tetapan pemacu "D" atau "R". Menggunakan dayung anjakan stereng, tahap pemulihan juga boleh dilaraskan secara manual dalam pemilihan transmisi "D". Tahap pemulihan termasuk, DAuto, D+, D, D-, dan D--.

Mercedes-Benz G 580
Mercedes-Benz G 580

Konsep Keselamatan Voltan Tinggi berbilang peringkat

Mercedes-Benz telah membangunkan konsep perlindungan voltan tinggi berbilang peringkat untuk kenderaan elektriknya untuk mengelakkan kejutan elektrik dan litar pintas tenaga tinggi. Ia mengandungi lapan elemen penting untuk keselamatan bateri dan semua komponen dengan tahap voltan lebih daripada 60 volt. Ini termasuk, sistem voltan tinggi pemantauan sendiri yang dimatikan secara automatik sekiranya berlaku perlanggaran serius.

Mercedes-Benz G 580

Perlindungan Bawah Badan

Perlindungan bahagian bawah badan pada G-Class elektrik serba baharu dibuat daripada campuran bahan pintar yang termasuk karbon. Ia meningkatkan ketegaran berbanding alternatif yang diperbuat daripada keluli atau aluminium. Ia juga memastikan perlindungan kakisan yang tahan lama dan menjimatkan berat badan. Panel bawah badan adalah 26 milimeter tebal, berat 57.6 kilogram, dan dipasang pada rangka tangga dengan lebih daripada 50 skru keluli. Komponen keluli yang setanding adalah kira-kira tiga kali lebih berat. Lapisan satu milimeter perlindungan serpihan batu juga digunakan pada bahagian bawah.

Mercedes-Benz G 580
Mercedes-Benz G 580
Mercedes-Benz G 580

Penolong ECO

ECO Assistant menganalisis data navigasi sepanjang laluan yang dijangkakan. Ini bermakna sistem boleh membantu menyesuaikan gaya pemanduan secara ekonomi kepada laluan di hadapan dengan, meminimumkan penggunaan tenaga dan memaksimumkan pemulihan. Ia boleh mengenali acara akan datang - seperti bulatan, belok tajam atau had laju - serta kenderaan di hadapan. Apabila G-Class elektrik serba baharu menghampiri peristiwa atau bahaya, ECO Assistant mengira kelajuan optimum dan memaparkan gesaan pemandu untuk mengangkat pedal pemecut jika perlu. Tahap pemulihan yang ideal dipilih secara automatik untuk memulihkan tenaga mengikut situasi.

Mercedes-Benz G 580
Mercedes-Benz G 580

Penggantungan dan Penghantaran

G-Class elektrik serba baharu membawa kualiti luar jalan G-Class ke dalam era mobiliti elektrik. Dalam beberapa aspek, versi elektrik malah mengatasi model yang dikuasakan secara konvensional - dalam kedalaman melintasi, sebagai contoh. Rangka tangga telah diubah suai dan diperkukuh untuk model elektrik, mengekalkan gabungan suspensi hadapan bebas dua-wishbone dan gandar belakang tegar. Gandar belakang ialah reka bentuk De Dion dan telah dibangunkan semula sepenuhnya. Motor elektrik dipasang pada rangka tangga dan disambungkan ke roda melalui aci dwi-sendi. Kelebihan ini ialah camber tidak berubah semasa pemampatan. Aci pemacu dua-universal-sendi menghantar pendorong dan menggabungkan sambungan gelongsor untuk menyamakan panjang. Kualiti luar jalan berikut bercakap untuk diri mereka sendiri:


  • Kebolehgredan sehingga 100% pada permukaan yang sesuai

  • Kelegaan tanah antara gandar sekurang-kurangnya 250 mm

  • Kedalaman melintasi maksimum 850 mm untuk air dan lumpur

  • Pemanduan stabil pada cerun sisi sehingga 35°

  • Sudut pendekatan 32° dan sudut berlepas 30.7°

  • Sudut pecah 20.3°

Mercedes-Benz G 580
Mercedes-Benz G 580

G-Class elektrik serba baharu dilengkapi dengan redaman boleh laras suai sama yang digunakan dalam varian berkuasa konvensional. Peredam aktif mengimbangi tanah yang tidak rata lebih baik daripada peredam pasif. Ini memastikan lebih keyakinan luar jalan. Dengan penstabilan guling dan padang, sistem secara berterusan mengawal selia ciri peredam bergantung pada situasi pemanduan dan mengurangkan pergerakan badan. Komponen sistem redaman boleh laras boleh suai direka untuk menahan keadaan yang melampau seperti air yang bergelombang, melintasi, serpihan batu dan kotoran.

Mercedes-Benz G 580
Mercedes-Benz G 580

PILIHAN DINAMIK ELEKTRIK

Ciri-ciri kenderaan G-Class elektrik serba baharu boleh dilaraskan dengan satu sentuhan butang. ELECTRIC DYNAMIC SELECT menukar parameter motor, transmisi, suspensi, ESP® dan stereng mengikut keperluan. Pemandu boleh memilih antara program pemanduan atas jalan "Keselesaan", "Sukan" dan "Individu". Program "Keselesaan" ialah tetapan standard, di mana pendorongan mengalir terutamanya kepada hanya satu gandar untuk penggunaan tenaga yang optimum. Program pemanduan luar jalan "Trail" dan "Rock" juga tersedia - dipilih dengan mudah melalui suis ELECTRIC DYNAMIC SELECT.

Mercedes-Benz G 580
Mercedes-Benz G 580

Julat RENDAH

G-Class elektrik serba baharu mempunyai pengurangan gear luar jalan Julat RENDAH yang boleh ditukar. Setiap motor yang dekat dengan roda mempunyai transmisi sendiri, yang dialihkan secara berpusat. Ini memastikan kebebasan motor. Pada setiap gandar terdapat dua motor elektrik, kotak gearnya, dan penyongsang berganda dalam perumah kongsi. Konfigurasi ini memudahkan nisbah pengurangan luar jalan yang melengkapkan off-roader elektrik untuk digunakan di kawasan yang sukar. Ia memastikan tork maksimum dan pengurusan suhu yang lancar. Tetapan HIGH RANGE atas jalan juga tersedia, menjamin jarak maksimum.


Dalam program pemanduan "Rock", pemandu boleh mengaktifkan pengurangan gear luar jalan JALAN RENDAH melalui suis dalam unit kawalan luar jalan. Ini mengaktifkan nisbah pengurangan (2:1), yang meningkatkan tork pemacu. Ciri pengendalian dan tindak balas kemudiannya dioptimumkan untuk lawatan yang hebat di atas rupa bumi yang tidak bermuka dan sukar dengan lereng curam dan menurun. Kelajuan tertinggi dihadkan kepada 85 km/j. Fungsi rangkak luar jalan yang pintar dihidupkan secara automatik dan sentiasa aktif.

Mercedes-Benz G 580
Mercedes-Benz G 580

Fungsi Luar Jalan Eksklusif

Dengan G-TURN, pemandu boleh menghidupkan G-Class elektrik serba baharu hampir di tempat kejadian. Kenderaan melakukan sehingga dua pusingan kenderaan lengkap ke arah yang dikehendaki pada permukaan yang tidak berturap atau longgar. Ini bukan sahaja kelihatan hebat tetapi juga boleh membantu semasa memandu di luar jalan raya – contohnya, jika halangan di hadapan menyebabkan ia mustahil untuk terus ke hadapan. Empat roda pacuan bebas boleh memutarkan kenderaan ke kiri atau kanan mengikut keperluan. Untuk melakukan ini, roda di sebelah kanan dan kiri kenderaan berputar ke arah yang bertentangan.


Untuk memulakan fungsi, kenderaan mestilah tidak bergerak pada permukaan yang rata dengan pintu tertutup, roda hadapan dalam kedudukan lurus ke hadapan dan pedal brek ditekan. Selain itu, tetapan transmisi "D" mesti diaktifkan, program pemanduan "Rock" dipilih dan pengurangan gear luar jalan Julat RENDAH dihidupkan. Hanya selepas itu pemandu boleh mengaktifkan fungsi menggunakan butang yang sepadan pada unit kawalan luar jalan. Mereka boleh memilih arah putaran yang diingini dengan menarik dan menahan dayung anjakan stereng kiri atau kanan. Untuk memulakan G-TURN, mereka mesti memegang stereng, lepaskan pedal brek, dan tekan pedal pemecut. Selepas dua pusingan kenderaan lengkap, G-TURN dibatalkan secara automatik. Pemandu juga boleh membatalkan fungsi secara manual pada bila-bila masa dengan melepaskan paddle shift stereng atau pedal pemecut.

Mercedes-Benz G 580

G-STEERING boleh mengurangkan pusingan pusingan G-Class elektrik serba baharu dengan ketara apabila memandu di luar jalan atau di atas permukaan yang longgar1. Ini dicapai melalui kawalan sasaran tork pemacu pada roda pacuan individu. Oleh itu, fungsi ini boleh menghapuskan keperluan untuk pusingan berbilang titik dalam situasi tertentu - contohnya dalam selekoh atau ruang sempit lain. Pemandu boleh mengaktifkan G-STEERING dengan menekan butang yang sepadan pada unit kawalan luar jalan apabila tetapan transmisi "D" diaktifkan, program pemacu "Rock" dipilih dan pengurangan gear luar jalan Julat RENDAH dihidupkan. Fungsi ini aktif sehingga kelajuan 25 km/j.


Fungsi rangkak luar jalan yang pintar menyediakan pemandu dengan sokongan tambahan apabila memandu di luar jalan. Ia memastikan pendorongan yang ideal walaupun pada permukaan yang longgar, mengekalkan kelajuan yang telah ditetapkan – dan dengan itu berfungsi seperti kawalan pelayaran untuk pemanduan luar jalan. Ini membolehkan pemandu menumpukan sepenuhnya pada garisan pemanduan yang optimum dan sebarang halangan tanpa perlu mengimbangi brek dan pemecut secara serentak. Walau bagaimanapun, fungsi ini sentiasa boleh diganti dengan pedal brek atau pemecut jika dikehendaki.

Mercedes-Benz G 580

Fungsi rangkak luar jalan yang pintar sentiasa aktif apabila pengurangan gear luar jalan JALAN RENDAH diaktifkan. Pemandu boleh memilih kelajuan sasaran dalam tiga tahap menggunakan dayung anjakan stereng. Status semasa ditunjukkan pada paparan pemandu. Kelajuan merangkak berikut tersedia:


  • Merangkak perlahan: kenderaan mengekalkan kelajuan sekitar 2 km/j menaik bukit, di aras atau menuruni bukit.

  • Merangkak boleh ubah: kenderaan mengekalkan kelajuan berjalan menaiki bukit dan di aras. Pada kecerunan menuruni bukit sebanyak 10 hingga 20%, pemandu boleh menggunakan pedal pemecut untuk meningkatkan kelajuan sasaran kepada sekitar 14 km/j dan menggunakan pedal brek untuk mengurangkannya semula kepada kelajuan berjalan. Kenderaan mengekalkan kelajuan sasaran semasa dengan melepaskan pedal pemecut atau brek.

  • Merangkak pantas: kenderaan mengekalkan kelajuan sekitar 8 km/j mendaki bukit dan di aras. Menurun bukit, fungsi rangkak luar jalan yang pintar memperlahankan kenderaan melalui pemulihan bergantung pada kecerunan. Ini boleh meningkatkan kelajuan kenderaan, kerana tiada kelajuan akhir dinyatakan.

Mercedes-Benz G 580

G-ROAR

G-ROAR membawakan raungan AMG khas kepada G-Class elektrik serba baharu. Bunyi pemanduan ciri diilhamkan oleh bunyi V8 emosi keluarga model. Ia memberikan iringan akustik yang mengagumkan kepada pecutan G-Class elektrik serba baharu. Bass yang dalam dan nada nyaringnya sengaja membezakannya daripada bunyi model semua elektrik lain daripada jenama itu. Pemandu boleh mempengaruhi bunyi dengan pilihan program pemanduan mereka. Walaupun ia agak terkawal dalam "Keselesaan", contohnya, ia menghasilkan bunyi yang kuat dan emosi dalam "Sukan".


G-ROAR juga termasuk "aura" dan pelbagai bunyi "acara". Bunyi "aura" sudah boleh didengari di sekeliling kenderaan apabila pemandu menghampiri G-Class elektrik serba baharu dan membuka kunci pintu. Bunyi "acara" boleh didengari apabila menutup pintu kenderaan selepas masuk, menghidupkan dan mematikan motor, dan semasa membuka pintu di penghujung perjalanan. Selepas meninggalkan kenderaan, bunyi "aura" boleh didengari semula - sehingga satu minit, atau sehingga kenderaan dikunci. G-ROAR juga menyediakan iringan akustik untuk permulaan proses pengecasan. G-ROAR boleh dimatikan dalam tetapan kenderaan.

Mercedes-Benz G 580

KOCKPIT OFFROAD Baharu

Pemandu boleh mengakses OFFROAD COCKPIT baharu secara terus melalui unit kawalan luar jalan. Kedua-dua paparan pemandu dan media memberikan gambaran keseluruhan data relevan yang paling penting untuk pemanduan luar jalan serta fungsi untuk menyokong pemanduan luar jalan. Kandungan dipaparkan dalam pelbagai jubin, yang boleh diubah menggunakan anak panah arah. Terdapat juga butang untuk akses pantas ke fungsi kenderaan tertentu yang penting untuk pemanduan luar jalan. Ini termasuk ufuk buatan, kompas, ketinggian, sudut stereng, dan tork serta tekanan dan suhu tayar. Trek Luar Jalan, boleh diakses melalui pengakap OFFROAD COCKPIT untuk laluan luar jalan yang luar biasa untuk diikuti di persekitaran mereka yang berdekatan. Pemandu juga boleh membuat laluan mereka sendiri atau memperhalusi laluan sedia ada.


"Bonet Telus"

Bersempena dengan kamera 360°, fungsi "bonet telus" membolehkan pandangan maya di bawah bahagian hadapan kenderaan. Untuk paparan "bonet lutsinar" dalam paparan media, G-Class elektrik serba baharu menggabungkan imej dari kamera hadapan dan kedua-dua kamera cermin luaran. Visualisasi lorong kemudian membantu untuk memilih laluan yang optimum. Ini membolehkan pemandu bertindak balas dalam masa yang baik jika perlu, apabila menghadapi halangan seperti runtuhan atau batu. Fungsi ini juga membantu menilai puncak, tambak dan lompang dengan lebih baik jika ia tidak lagi kelihatan melalui cermin depan kerana sudutnya terlalu curam. Fungsi ini boleh diaktifkan dengan mudah melalui butang pada unit kawalan luar jalan atau melalui menu luar jalan dalam paparan tengah.

Mercedes-Benz G 580

Sorotan Luaran

G-Class elektrik serba baharu mengikut tradisi reka bentuk keluarga model dengan siluet sudutnya. Butiran biasa seperti pemegang pintu tersendiri dan penunjuk yang dipasang pada sayap terus mencirikan gayanya.


Pandangan hadapan kelihatan biasa, sebahagiannya disebabkan oleh lampu utama bulat klasik. Di samping itu, perumah cermin luaran disiapkan dalam warna hitam. G-Class elektrik serba baharu mendapat rupa yang tersendiri dengan gril radiator panel hitam. Ia mempunyai unit pencahayaan berwarna serta jalur lampu LED animasi dan sekeliling krom. Sebagai aksen pilihan yang elegan, jalur lampu LED boleh diaktifkan sebagai lampu menyala. Apabila mengunci dan membuka kunci kenderaan, animasi "Selamat pulang", dan "Meninggalkan rumah" mencipta rupa yang mengagumkan.

Mercedes-Benz G 580

Bonet yang dinaikkan sedikit dan apa yang dipanggil "tirai udara" pada suar gerbang roda belakang adalah antara elemen reka bentuk lain yang mencirikan model semua elektrik. Bersama dengan pelapisan tiang A baharu dan bibir spoiler pada bumbung, ia menyumbang kepada aerodinamik yang dioptimumkan. Dalam kombinasi dengan bahan penebat baharu, keselesaan akustik juga telah dipertingkatkan. G-Class elektrik serba baharu bergolek pada roda aloi ringan 10 jejari AMG 20 inci. Turut disertakan ialah trim ambang pintu bercahaya dalam keluli tahan karat.


Lampu depan LED MULTIBEAM adaptif dengan fungsi pencahayaan pintar menerangi jalan mengikut keadaan. Mereka bertindak balas terhadap keadaan trafik semasa dengan bantuan 84 LED berprestasi tinggi yang dikawal secara individu. Lencana EQ perak pada sayap menunjukkan bahawa kenderaan itu elektrik sepenuhnya.


Satu lagi ciri unik G-Class elektrik serba baharu ialah kotak reka bentuk segi empat tepat pada pintu belakang yang disiapkan dalam warna badan dan hitam. Barangan seperti kabel atau alatan pengecasan boleh disimpan dengan mudah di dalamnya. Di dalamnya terdapat tali Velcro dan dua jaring bagasi (satu di pintu dan satu di dalam kotak itu sendiri). Sebagai alternatif, pelanggan boleh memilih roda ganti biasa dengan penutup.


Pakej Malam meningkatkan lagi bahagian luaran dengan elemen reka bentuk yang sporty dan ekspresif. Antara lain, ia termasuk unit pencahayaan berwarna dan roda hitam yang dioptimumkan secara aerodinamik. Bergantung pada kemasan cat yang dipilih, perumah cermin luaran dalam magno hitam obsidian atau hitam malam turut menambah penampilan. Pilihan Aksen Hitam MANUFAKTUR melengkapkan rupa tersuai.

Mercedes-Benz G 580

Sorotan Dalaman

Bahagian dalaman G-Class elektrik serba baharu menggabungkan kualiti yang mengagumkan dengan bahasa reka bentuk klasik. Bolong udara bermata segi empat sama dan pemegang pemegang penumpang mempunyai tandatangan G-Class yang tipikal. Bahagian Dalaman Talian SUPERIOR menawarkan upholsteri dalam kulit nappa, elemen eksklusif dan jahitan atas dalam reka bentuk berlian, dan pakej Active Multicontour Seat Plus, termasuk urutan dan fungsi pengendalian prestasi.


Elemen trim selesai dalam elemen trim gentian karbon AMG. Stereng pelbagai fungsi generasi semasa dengan panel kawalan sentuh dilitupi kulit nappa. G-Class elektrik serba baharu juga dilengkapi dengan pencahayaan ambien, sistem bunyi sekeliling 3D Burmester® dan Sistem Hiburan Tempat Duduk Belakang MBUX High-End. Pakej Keselesaan menampilkan pemegang cawan terkawal suhu, KEYLESS-GO, dan sistem pengecasan wayarles untuk peranti mudah alih di hadapan.

Mercedes-Benz G 580

Sistem Maklumat Hiburan MBUX: operasi intuitif

G-Class elektrik serba baharu dilengkapi sistem infotainmen MBUX termasuk pemacu 12.3 inci dan paparan media dengan kawalan sentuh. Konsep paparan dan pengendalian menggunakan perisian penyesuaian untuk membuat cadangan yang diperibadikan untuk pelbagai fungsi infotainment, keselesaan dan kenderaan. Penyepaduan telefon pintar melalui Android Auto® atau Apple CarPlayTM membolehkan penghuni menggunakan fungsi telefon mudah alih mereka secara optimum. Antara muka USB-C membolehkan sambungan ke peranti mudah alih lain.


Pembantu suara yang mampu berdialog dan belajar juga tersedia dengan MBUX. Tindakan tertentu kini boleh dicetuskan tanpa berkata "Hei Mercedes". Pembantu suara juga mempunyai sekitar 20 arahan suara khusus G-Class. MBUX Augmented Reality for Navigation boleh membantu pemandu mencari jalan mereka walaupun dalam situasi trafik yang rumit.


Sistem Bantuan Pemandu

G-Class elektrik serba baharu mempunyai banyak sistem bantuan dan keselamatan termaju generasi terkini. Ia termasuk, Bantuan Jarak Aktif DISTRONIC, Bantuan Stereng Aktif, Bantuan Kekal Lorong Aktif, Pakej tempat letak kereta dengan kamera 360° dan sistem PRE-SAFE®.

Mercedes-Benz G 580

Julat MANUFAKTUR yang luas

Dengan rangkaian MANUFAKTUR, pemilik boleh memperibadikan G-Class mereka dengan lebih jauh lagi. Sama ada pemilihan cat, gelang roda ganti, grafik tempat duduk, jahitan hiasan atau panel instrumen – dengan lebih daripada sejuta kemungkinan kombinasi warna, kontras dan bahan, ia tidak meninggalkan apa-apa yang diingini. Bahagian dalam kulit dua tona dalam MANUFAKTUR Catalan kuning air/hitam tersedia buat kali pertama. Di samping itu, pemegang pemegang dengan huruf "MANUFAKTUR" dan elemen pemangkasan tersedia dalam kombinasi dengan kulit MANUFAKTUR. Pakej kulit penuh MANUFAKTUR juga tersedia untuk G-Class elektrik serba baharu. Hampir keseluruhan bahagian dalam kemudiannya dilitupi kulit nappa – daripada pelapik kepala ke pelapisan tiang A, B, C dan D hingga ke trim sandaran tempat duduk. Tajuk juga mempunyai panel tengah dalam warna trim dengan reka bentuk berlian.

EDISI SATU

Edisi khas eksklusif tersedia dalam tiga kemasan cat: MANUFAKTUR magno biru laut selatan, MANUFAKTUR opalite magno putih dan MANUFAKTUR klasik kelabu pepejal. Pengacuan pelindung luar mempunyai sisipan dengan jalur trim biru. Angkup brek juga berwarna biru dan menampilkan huruf Mercedes-Benz di hadapan.


Dengan Pakej Logo MANUFAKTUR, pelanggan dapat merasai huruf lagenda "G" pada pemegang pintu MANUFAKTUR hitam dengan logo timbul setiap kali membuka pintu. Di samping itu, mereka disambut dengan unjuran cermin eksklusif moto "G - LEBIH KUAT DARI MASA". Ini menjadikan walaupun memasuki G-Class elektrik serba baharu satu pengalaman istimewa. Perumah cermin bahagian luar dan larian selesai dalam warna hitam matt. Papan larian datang dalam warna hitam.


Bahagian dalamannya dilapisi kulit nappa dalam kombinasi warna mutiara perak/hitam baharu. EDITION ONE juga termasuk pemegang pemegang MANUFAKTUR dalam kulit. Stereng sukan pelbagai fungsi dalam reka bentuk tiga jejari berkembar dengan panel kawalan sentuh dilitupi kulit nappa dengan jahitan atasan biru. Butiran biru pada bahagian luar tercermin dalam bahagian dalam EDISI SATU dalam bentuk unsur pemangkasan gentian karbon biru dan tikar lantai AMG berwarna hitam dengan jahitan atasan biru yang kontras.

Mercedes-Benz G 580

Mercedes-Benz G 580 serba baharu dengan EQ Technology dan Mercedes-Benz G 580 dengan EQ Technology EDITION ONE masing-masing berharga daripada RM 958,888 dan RM 998,888 (termasuk 10% ST) untuk Semenanjung Malaysia. Harga di atas jalan, tanpa insurans. Harga adalah termasuk kotak dinding dengan pemasangan. Dengan ruang yang mencukupi untuk individualisasi, pelanggan boleh menyesuaikan luaran dan dalaman Mercedes-Benz G 580 serba baharu dengan Teknologi EQ melalui konfigurator kereta Mercedes-Benz di laman web.


G-Class elektrik serba baharu sepintas lalu:

Model

Mercedes-Benz G 580 dengan Teknologi EQ

Output Dinilai

432 kW [587 hp]

Tork Dinilai

1,164 Nm

Pecutan 0-100 km/j

4.7 saat

Kelajuan tertinggi

180 km/j

Bateri HV - kandungan tenaga yang boleh digunakan

116 kWh

Elektrik. Julat (WLTP)

434 - 473 km

Elektrik. Penggunaan (WLTP)

30.3 – 27.7 kWh/100km

Masa pengecasan AC 0%-100% SOC (11kW)

12 jam

Masa pengecasan DC 10%-80% SOC (200kW)

32 min

Kekang berat/muatan

3,085 kg/415 kg

Harga Runcit (untuk Semenanjung Malaysia)

Daripada RM 958,888

Daripada RM 998,888 (EDISI SATU)

*Di jalan raya tanpa Insurans. Dengan 10% Cukai Jualan.


Alami pengalaman Mercedes-Benz G 580 serba baharu dengan Teknologi EQ dari 27 hingga 29 Jun 2025 di Raintree Plaza, The Exchange TRX. Jadilah antara yang pertama menyaksikan keupayaan terobosan G-Class elektrik sepenuhnya, termasuk keupayaannya untuk menakluki pendakian 40° dan melakukan 720° G-TURN penuh. SUV revolusioner ini adalah tafsiran semula berani bagi ikon yang menggabungkan kehebatan luar jalan yang legenda dengan inovasi elektrik yang canggih. Ia berdiri sebagai bukti sebenar kepada kecemerlangan kejuruteraan Mercedes-Benz.


Sempena pelancaran ini, terokai barisan SUV Mercedes-Benz yang banyak dipamerkan dan nikmati pengenalan terpilih kepada kenderaan paling berani dan serba boleh jenama itu. Temui kemewahan, prestasi dan fleksibiliti yang menonjol dalam satu pengalaman yang mengasyikkan.

Komen


KERETA TERKINI

ADVERTISEMENT

M 160x600.jpg

ADVERTISEMENT

Pandu Pandu Icon
PanduBabes Logo
Pandu Pandu ialah platform automotif & gaya hidup yang lebih daripada sekadar info kereta. Bersama PanduBabes, kami membawa cerita, inspirasi dan acara untuk komuniti peminat automotif Malaysia.
  • Facebook
  • Instagram
  • TikTok
  • Youtube

Maklumat di laman ini disediakan untuk tujuan maklumat dan umum sahaja. Pandu Pandu tidak bertanggungjawab atas sebarang kerugian yang timbul daripada penggunaan kandungan ini. Lihat Penafian Penuh untuk maklumat lanjut.

© 2025 Pandu Pandu, Spacerae Sdn. Bhd. 202001029234 (1385554-M). All rights reserved.

bottom of page