Perkongsian Mercedes-Benz Malaysia dan P.UP membawa pengecasan EV mudah alih ke depan pintu anda
- Anna Chong

- 26 Ogo
- 2 min membaca

Pelanggan Mercedes-Benz EQ kini boleh menikmati ketenangan fikiran dan fleksibiliti yang lebih hebat dengan akses eksklusif kepada pelan MB Platinum 5, berikutan kerjasama Mercedes-Benz Malaysia dengan Power-Up (P.UP) oleh Nazamax Malaysia. Perkhidmatan pengecasan mudah alih atas permintaan ini menyampaikan kuasa terus ke lokasi pelanggan, menjadikan pemilikan kenderaan elektrik (EV) lebih lancar dan mudah.
Perkongsian ini menandakan satu langkah penting ke hadapan dalam mengukuhkan infrastruktur EV Malaysia dengan menangani cabaran pengecasan biasa. Perkhidmatan pintu ke pintu menggunakan pengecas pantas DC sehingga 120kWj, membolehkan tambah nilai pantas tanpa memerlukan kehadiran pemilik.
"Ketika kami maju ke arah memajukan mobiliti elektrik di Malaysia, kami komited untuk meningkatkan pengalaman pemilikan keseluruhan untuk pelanggan EV kami. Kerjasama dengan P.UP menunjukkan visi kami untuk menyediakan bukan sahaja kenderaan canggih, tetapi juga penyelesaian perkhidmatan komprehensif yang memenuhi keperluan pelanggan kami yang semakin berkembang, sambil menyumbang kepada matlamat EV nasional untuk memperluaskan kebolehcapaian pengecasan. Dengan memperkenalkan penyelesaian pengecasan mudah alih ini, kami menjadikan pemilikan EV lebih lancar dan mengurangkan halangan untuk pelanggan di mana sahaja mereka berada.” Edmin Naidoo, Naib Presiden Perkhidmatan Pelanggan, Mercedes-Benz Malaysia & SEA II.

"Kami berbangga untuk memperkenalkan perkhidmatan terobosan ini kepada rakyat Malaysia. Sambutan daripada pelanggan Mercedes-Benz EQ sangat positif dan kami tidak sabar-sabar untuk terus meluaskan jangkauan kami ke kawasan lain dalam masa terdekat. Peluasan ini sejajar dengan visi P.UP untuk menyelesaikan masalah utama yang dihadapi oleh pemilik EV, memastikan penyelesaian pengecasan yang mudah boleh diakses di seluruh Malaysia." SM Fauzi Dato Hj SM Shalahuddin, CEO P.UP Nazamax Malaysia.
Perkhidmatan perintis itu dilancarkan di Pulau Pinang pada September 2024. Berikutan pengembangannya, ia kini boleh didapati di Klang Valley dengan tiga van pengecas mudah alih, dan akan memulakan operasi di Johor Bahru pada Q1 2026, dengan rancangan untuk meluas ke seluruh Semenanjung Malaysia menjelang separuh kedua 2026.
Pelan MB Platinum 5 menawarkan lima sesi pengecasan mudah alih setiap bulan (sehingga 80% keadaan caj), setiap satu disertakan dengan cuci tangan, penyedutan dan kilauan tayar kereta, dalam tempoh langganan yang dipilih selama 1, 6 atau 12 bulan. Pelan itu juga termasuk yuran perkhidmatan percuma dan tempat letak kereta sehingga RM5 setiap sesi. Pelanggan boleh menempah melalui P.UP mobile app dengan perkhidmatan itu digunakan terus ke lokasi kenderaan mereka – sama ada di rumah, tempat kerja atau destinasi lain – untuk kemudahan yang lebih baik dan masa henti yang dikurangkan.
Ketika Malaysia bergerak ke arah penyelesaian pengangkutan yang lebih hijau, Mercedes-Benz Malaysia terus menyokong peralihan mobiliti negara dengan menawarkan Kemewahan Pilihan – komitmen yang memberikan pelanggan spektrum penuh pilihan rangkaian pemacu, termasuk internal combustion engine (ICE), plug-in hybrid (PHEV), dan battery electric (BEV) vehicles. Perkhidmatan seperti pengecasan mudah alih P.UP akan menjadi penting dalam perjalanan ini, menawarkan kemudahan, kebolehpercayaan dan fleksibiliti sambil memastikan pelanggan Mercedes-Benz EQ mempunyai akses yang mudah dan boleh dipercayai kepada kuasa pada bila-bila masa, di mana sahaja.




















Komen